Beveiliging

Hiermee bedoel ik niet zozeer de ATB (automatische trein beinvloeding) die ingrijpt als de trein sneller dan 40 km/u voorbij een rood sein rijdt, maar de beveiliging dat de mensen veilig konden oversteken dmv. een spoorwegovergang.
Vroeger werd dit nog met de hand door een spoorwegwachter gedaan en waren de spoorbomen van hout met een scharnierend hekwerk eronder.
Tegenwoordig is het gemaakt van een soort fiber en voorzien van rood en witte strepen met reflecterende verf waardoor de spoorbomen 's nachts veel meer opvallen.
Na electrificatie heeft er aan iedere kant een groot bord gehangen waar de tekst 'aanraking draden levensgevaarlijk' op stond, duidelijk moest maken toch maar beter uit de buurt van de draden te blijven.
Die borden zijn later weer verwijderd.



Dit bord hangt aan een schuur ergens in Maartensdijk

Genomen met flitser om de reflectie
duidelijk te maken
Huidige spoorwegovergang 095/7.860 (=geocode/kilometer)

Terwijl vroeger via de telegraafpalen of kloksein aan de spoorwegwachter doorgegeven werd wanneer er een trein zou passeren, werden eerst handmatig de bomen bediend waarvan de bomen de gehele weg afsloten.
Daarna werden E(electrisch)HOB's en/of M(echanisch)HOB's in gebruik genomen, welke de weg slechts voor de halve weg afsloot, waardoor 'opsluiting' werd voorkomen. Het is mij (nog) niet bekend of de bomen hier mechanisch of electrisch bediend werden. Deze moest nog wel, welliswaar op afstand, in en uitgeschakeld worden. Andreaskruisen bestonden er toen nog niet. Hooguit een bordje met 20 erop en als er meerdere sporen lagen nog een ander bord met het aantal sporen.
Op 14 mei 1952 werd te Blauwkapel de eerste echte A(automatisch)HOB in dienst gesteld in de Voordorpsedijk.
Het idee van een AHOB is simpel. Doordat de wielen en assen geleiden worden de linker en rechter rails kortgesloten.
Op het moment dat de kortsluiting optreedt in de buurt van de overweg, worden de lampen en bel aangezet en gaan de spoorbomen naar beneden.
Zodra de trein buiten bereik is gaan de spoorbomen omhoog en mocht er dan op het andere spoor geen trein worden gedetecteerd zullen tenslotte de lampen worden gedoofd en stopt de bel met rinkelen.

WACHT dus ALTIJD tot de lampen zijn gedoofd met oversteken. Dat de spoorbomen omhoog gaan betekend NIET dat er geen trein meer aan kan komen!!!


WACHT tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen








De huidige Dorpsweg heette in het prille begin
Martens dijk en later de Kerkdijk
Volgens Prorail nu nog steeds
Schakelkast VK713C


Schakelkast RK713D Schakelkast RK713E




Relaiskast RK713B


Spoorwegovergang rond 1990 (Foto: M.S. van Kooten - Niekerk)


De spoorwegovergang was jaren een snelheidsremmende verkeersdrempel. Iemand die dat te laat in de gaten kreeg werd zodoende gelanceerd. Tussen vrijdag 7 en 12 september 2007 werd de overgang aangepast zodat deze meer gelijkvloers kwam te liggen. Tegelijkertijd werd ook de rails gepolijst.


Spoorwegovergang gezien vanaf de plek waar de ambtenaarswoning stond (2010)