Bouwverslag

Bijna alle spullen die nodig zijn voor de bouw zijn binnen. Het hout is op maat gemaakt bij de lokale HUBO en er kan dus worden begonnen met het in elkaar zetten van de eerste module. Als eerste bepaal ik de locatie van de gracht en vrezen op die plaats een geul zodat het later aan te brengen water op goede diepte kan worden gegoten. Dan beginnen we met het lijmen van de kurk waarvoor Bisonkit uitermate geschikt is. Met een nijlondraad wordt in het hart van de rails een lijn getrokken zodat het kurk en de daarop liggende rails kaarsrecht komt te liggen. Laagje lijm aanbrengen en iets laten indrogen en vervolgens met kloppende/drukkende beweging de kurk vast komt te liggen en met lage dunne spijkers wordt dat tijdelijk vast gezet. Daarna doen we hetzelfde met het tweede spoor en ter hoogte van de wissels vullen we de ruime tevens op met kurk. Kurk heeft als grote voordeel het geluid te dempen en daarbij ligt de rails vanzelf hoger dan het overige.



Als de lijm goed droog is kunnen de koudkoppelingen worden vast gezet aan het eind en begin van de module. Ook dit lijmen gebeurd met Bisonkit. Nadat het een paar uur gedroogd heeft konden de spijkertjes eruit en gaat over de kurk een dun laagje lijm waar over de rails wordt gelegd en met spijkertjes gefixeerd zodat het goed op zijn plaats blijft liggen en worden de gaatjes geboord tbv de bedrading naar de rails en de wisselaandrijvingen. Een uurtje later worden de draden gesoldeerd en tussen de bielzen ballast gestooid. De ballast bestaat uit 2 delen beige/bruin en 1 deel grijs en wordt met een kwastje zodanig verdeelt dat alle ballast tussen de bielzen komen en niet erop. Als dat goed ligt wordt met verdunde houtlijm waaraan een druppel afwasmiddel is toegevoegd vanuit een pipetje het ballast goed bevochtigd. Tussen de sporen wordt nog even geen ballast gestrooid omdat daar nog eerst de amateuren tbv van de trekdraden moeten worden geplaatst. Nu is het een kwestie van geduld, want het mengsel heeft zeker 24 uur nodig om te drogen. Gezien de huidige temperatuur zou het zelfs nog wel iets langer kunnen duren en we het verdere emplacement kunnen intekenen zodat de exacte lokatie van de gebouwen kunnen worden bepaald.

Inmiddels is de gracht die langs de Dorpsweg loopt gefreesd en is begonnen met de bestrating. De bestrating wordt gemaakt van gips vermengd met pvclijm welke met een kraspen is ingekrast. Hier ben ik nog wel een paar weken zoet mee.

De bovenleidingsportalen zelf maken is een ramp. Het is gewoonweg te klein en dus heel breekbaar. Komt er ineens een bericht binnen dat de Gotische Bogen op schaal leverbaar zijn, in de staat van voor en na 1986. Moet dan nog wel een laagje verf krijgen. De maten zijn goed, de hoogte is 7,4 cm en de breedte 7,5 cm.





Als je geintresseerd ben in andere modules van mijn hand dan stuur ik je graag door naar het N-spoorforum waar het bouwverslag van Kronhausen staat; n-spoorforum.nl dan heb je enig idee ;).