Goederenloodsen

De eerste loods die aan de oprit ligt is gebouwd van hout en mergelsteen in 1879 en werd gebruikt door Meelboer Van Reenen uit Loosdrecht. Voor de daar achterliggende grijze houten loods is een bouwvergunning afgegeven op 22-5-1925 en werd gebruikt door Piet Wateler uit Westbroek. Vervolgens zijn er bouwvergunningen afgegeven op 10-7-1931, 15-10-1940.
Verder stond er nog een zwarte houten opslagloods van de landbouwcooperatie in Bilthoven voor kunstmest die dateert uit 1923. Tijdens de ouderwetse strenge winters werd het afvalhout van houthandel De Kroll, die daar regelmatig het hout op het terrein verzaagde, in lege pektonnen verbranden om zich te beschermen tegen de kou.
In een van de loodsen stond geschreven: Wie hier niet als vriend binnenhuppelt, wordt er een twee drie uitgeknuppeld. In de eerste loods stond; Wie deze loods wil bezoeken, hetzij met rokken of met broeken. Wie wil met fatzoen, moet eerst een bezoek aan de Chef doen.



De twee goederenloodsen met op de achtergrond de loods waar vanaf +/- 1925 de gebroeders
van der Kroll gevestigd was. (1946) (collectie Rienk Miedema)


Een van de belangrijkste goederen waren boomstammen uit Hoog Hees bij Soest, dat door de firma N.V. Kroll van Jan van der Krol in 1922 werd aangekocht en met 2 knollen en een wagen naar het goederenemplacement reed en per spoor verder getransporteerd werd naar Limburg voor de mijnenbouw. Later werden de paarden vervangen voor een T-Ford.
Tegenwoordig is het bedrijf nog steeds actief onder de naam houthandel J. van der Krol te Bilthoven.
Hoofdzakelijk kwam er steenkool voor de boomstammen terug.
De kolenboeren die de wagons lostte droegen de jute zak met kolen op hun hoofd en waren pikzwart waarbij alleen nog de ogen een gewone kleur hadden.
De kolen werden zomers in grote getalen opgeslagen bij kwekerij J. Rijksen en Zn, die toen nog zat op de Molenweg 40, in de winter gebruikt voor de verwarming van de kassen.
De overige aanvoer van goederen bestond vooral uit produkten voor de boerenbedrijven, zoals veevoeder, stro en voederbieten.
Ook kwam Henk Verhoef regelmatig met zijn trouwe viervoeter voor het transport van meelproducten.


Henk Verhoef en medewerkers met op de achtergrond het stationsgebouw



De directeur van Metaverpa N.V. aan de industrieweg heeft bij de aanleg van de spoorlijn zich meermalen ingespannen om een extra spoor aan de andere kant van het emplacement te verkrijgen, zodat het metaal effectiever kon worden aangeleverd. Dit verzoek is door de HIJSM afgewezen met als gevolg dat het per 50 a 60 KG verpakte staalband, dat werd aangeleverd vanuit Luxemburg en Belgie en op het bestande goederenspoor met gesloten wagons en te voet of met wagen werd getransporteerd naar de fabriek. Stichting Ekonomisch Technologisch Instituut heeft in februari 1961 een onderzoek gedaan inzake de kredietwaardigheid. Meer over Metaverpa zie industrie.

Voor de Maartensdijkse jeugd was de halte een hele grote speeltuin. Het rangeerwerk was uitermate boeiend en de kinderen klommen regelmatig in het remmershokje wat hoog boven de goederenwagons uitstaken en als ze aan een hendel trokken gaf dit een spannend en sissend geluid.


De ambtenaar der posterijen stapte met de post uit vanaf het perron behorende bij de halte. Op een keer na dan omdat de machinist was vergeten te stoppen en de beste man met post en al terug moest lopen vanaf Hollandsche Rading, met als gevolg dat de post met uren vertraging alsnog bezorgd kon worden.

Terwijl het goederenspoor sinds 1971 was verdwenen werd er in 1973 nog een vergunning afgegeven voor het bouwen van een nieuwe loods waar voorheen de goederenloods stond die in 1945 werd omgebouwd tot leslokaal voor de vereniging van agrarisch onderwijs, het tegenwoordige Groenhorst College aan de Dierenriem. De verhoogde oprit, met gemetselde muur die met lange bouten in stand wordt gehouden en opgevult met aarde met daarop als verharding kinderkopjes (afgeronde vierkantige keien), ligt er nog steeds.


Oprit naar de voormalige goederenloodsen is er nog steeds anno 2009


Huidige loodsen op de plaats waar vroeger de goederenloodsen stonden


Oprit/perron aan de kant waar de goederen werden overgeladen