Traject

De totale lengte van het baanvak is 16.48 Km. De telling begon bij station Hilversum. Het emplacement van Maartensdijk bevond zich tussen KM 7.50 en KM 7.85, dwz. ongeveer 7,7 km verwijderd van station Hilversum en 8,8 km verwijderd van station Utrecht Maliebaan.
De lengte met de Gotische bogen is ongeveer 12 Km. Het is langer geweest, maar een aantal betonnen bovenleidingsportalen zijn in de loop der tijd vervangen voor metalen versies.
Terhoogte van KM 13 (Blauwkapel) stonden vanaf het begin van de electrificatie enkele bovenleidingsportalen van Differdinger profielen. Direct na de wissels tbv. de verbindingsboog naar Utrecht C.S. begonnen de driescharnierenbogen aka Gotische bogen. Tegenwoordig is de eerste Gotische boog pas te vinden ter hoogte van het zwembad in Groenekan. Verderop ter hoogte van Nieuwe Wetering staan er 8 metalen portalen die vrijwel geheel aan het oog onttrokken worden door de hoge bomen. Vrij direct na het viaduct staan er weer zoals vanouds betonnen bogen tot iets voor station Hilversum.




Het traject in kaart Een deel van het traject in kaart
(S.C. Bruins)
Spoorwegkaart 1935



Het baanvak Hilversum-Utrecht van de Oosterspoorweg, waarvan de aanleg begon in 1873, werd geopend in 1874, door de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM later HSM).

Het traject kende vijf stations: Hilversum, Hilversum-Amersfoortsche Straatweg (nu: Sportpark), Hollandsche Rading (van 1885 t/m heden), Biltstraat en Utrecht-Maliebaan. In de reguliere planning rijdt de trein door naar Utrecht-Lunetten, zonder een stop bij Utrecht Maliebaan.
Er waren vier halteplaatsen: Maartensdijk (van 1874 tot 1941*), Nieuwe Wetering (van 1885 tot 1928), Groenekan-West (van 1885 tot 1934) en Blauwkapel (van 1885 tot 1928).



De eerste locomotieven van de stoptreinen tussen Hilversum en Utrecht werden ook wel ezeltjes genoemd. De ezeltjes werden van 1883 tot 1889 gebouwd door Borsig in Berlijn.
Naast een nummer kregen ze allemaal een dierennaam. Het laatste ezeltje (NS 6700) verdwenen in 1933.

Op 7 September 1909 kwam de trein van Amsterdam naar Utrecht in botsing met een Lorrie (spoorkarretje) die daar op de rails stond.
De ploegbaas H.G. en de spoorwegarbeider C.D. hadden net met die lorrie gereden en die op de rails laten staan, terwijl ze zich naar een woning gelegen naast die van de spoorwegwachteres Jannetje Doornekamp begaven.
Bijzondere ongelukken hadden zich ter hoogte van de kruising van de HIJSM-, en NCS-spoorlijn door de botsing niet voorgedaan en er volgde geen ontsporing. De lorrie was echter zeer beschadigd geworden.
De Maatschappij heeft G. gestraft met 1 dag inhouding van loon; aan Dr. is geen straf opgelegd.
De eis voor beklaagde G. was 2 dagen gevangenisstraf en voor beklaagde Dr. 2 gulden boete of 4 dagen hechtenis. (Utrechts Nieuwsblad 22-11-1909)




Spoorboekje Oosterspoorweg anno 1883
(klik voor meer)



Spoorboekje Utrecht - Hilversum anno 1930
(klik voor vergroting)
Spoorboekje Hilversum - Utrecht anno 1930
(klik voor vergroting)



Het ezeltje JAKHALS heeft zowel met NS nummerplaat als naam rondgereden,
hier HIJSM-loc 137 'Duif'.


De Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS) heeft in 1918 het plan opgevat voor een tramlijn tussen Maartensdijk en Bilthoven met aansluiting op de NCS-lijnen naar Zeist en Baarn. Het plan is nooit uitgevoerd. Het Ministerie van Waterstaat zag meer in een goedkoper alternatief, namelijk een verbindingsboog bij Blauwkapel. De tramlijn van de Nederlandsche Buurtspoorweg Maatschappij (NBM) werd welliswaar vanaf 1901 uitgevoerd door de NCS, maar in 1919 kwam de tramlijn in handen van Oostelijke Stoomtram Maatschappij (OSM) en zag er wellicht geen brood in.
In de gemeente Maartensdijk zat de NCS op een ander traject met daarin de halteplaatsen: Groenekan Oost / Groenekansedijk (van 1895 tot 1941) en Blauwkapel (van 1895 tot 1935).


Sinds de ingebruikname van de bovenleiding rijdt er voornamelijk elektrisch materiaal met tegenwoordig een maandelijks terugkerende Heimwee Express georganiseerd door het Spoorwegmuseum.

Hieronder een selectie van rollend materiaal wat gefotografeerd is op dit baanvak ter hoogte van het verdwenen stationemplacement van Maartensdijk.


treinstel 386 in orginele kleurstelling bij KM 7.8


Plan V (Mat '64) bij KM 7.7 (2009)


Sprinter bij KM 7.5 (2009)


Dubbeldekker bij KM 7.9 (2009)


Plan T (Mat '64) bij KM 7.8 (2009)


Hondekop 386 van het Spoorwegmuseum KM 7.7 (29-05-2010)


Hier passeerd de 241 449 op 13-02-2001 door een vrieskoud Maartensdijk richting Utrecht,
met opnieuw een lange trein, bestaande uit NS Cargo-staalwagens met zeildoek. (Foto: Sicco Dierdorp)