Welkom op de website van Marcel van Tongeren over het voormalige Stationemplacement Maartensdijk in het groot en op schaal 1:160.

Bekijk de locatie via Google maps of Bing (Beta)
Geocode: 095/7.780 / Plaatsnaamafkorting: Mtk
Adres: Kerkdijk 19, 3738 CA Maartensdijk


Maartensdijk had eigenlijk geen station, maar slechts een halte.
Afbeelding ca. 1900 (Utrechts Archief).


De voormalige gemeente Maartensdijk had meerdere haltes waaronder ook in het dorp Maartensdijk. Groenekan had er net als Blauwkapel een aan het spoor van de NCS en de HIJSM en dan uiteraard nog Nieuwe Wetering.
Het enige station wat in de voormalige gemeente nog steeds gebruikt wordt is Hollandsche Rading.
De gemeente had dus 7 stations/haltes, het dorp zelf had een halte maar dan met een goederenemplacement.
In 1918 waren er zelfs plannen van NCS om een tramlijn te exploteren tussen Maartensdijk en Bilthoven , met aansluiting op de NCS-lijnen naar Zeist en Baarn. De tramlijn is nooit aangelegd.

Leen Laven, zoon van het echtpaar A.J. Laven, een van de bewoners die het wachtershuis heeft gekend, heeft ongeveer een halve eeuw geleden, geinspireerd door een rondreis in Egypte, een 3 meter hoge gipsen sfinx gemaakt die hedendag nog steeds als Maartensdijkse wachter fungeerd. Even leek het erop dat op dit traject door Lovers Rail de stoptreinen weer konden stoppen in Maartensdijk.
Daarvoor moest dan zowel het wachterhuisje en sfinx gesloopt worden.


Sfinx als wachter van Maartensdijk


Het baanvak Hilversum - Utrecht waaraan Maartensdijk een halte had is een van de bekendste trajecten in Nederland dankzij de betonnen portalen. Beter bekend als de Gotische Bogen welke op de monumentenlijst staat.
Een boog bestaat uit twee helften die met 2 metalen platen en een bout aan elkaar werden gemonteerd.

In de huidige portalen zit wel een verschil met vroeger. De isolatoren die zich aan de buitenkant van de portaalhelften bevonden zijn verwijderd. Lees meer hierover in bovenleiding...

Deze eerste spoorlijn van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij werd aangelegd met een spoorwijdte van 1945 mm. De lijn Hilversum - Utrecht werd aangelegd met het inmiddels sinds 1866 gebruikelijke normaalspoor met een breedte van 1435 mm.
In 1917 werd samen met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen opgericht wat uit mondde in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 1 januari 1938.



Het was niet gebruikelijk dat een bruidspaar met de trein naar het gemeentehuis gingen, zelfs niet in de gemeente Maartensijk. Nennetje van den Hazel en haar zus waren aan het het spoor in Hollandsche Rading opgegroeid. Hun vader, Bertus van den Hazel, werkte aan het spoor en moeder verkocht de kaartjes en bediende de spoorbomen en was ook wel bekend als Ouwe Mie.
Het nieuws van den dag (26 juli 1940)
Nennetje van den Hazel en Aart Advocaat trouwden op 24 april 1930. Haar zus J. van den Hazel trouwde ook per trouwcoupé met H. v.d. Veur, maar dan 10 jaar later op 25 juli 1940.
Precies op tijd arriveerde de trein vanuit Hilversum in de vroege ochtend op station Hollandsche Rading. De nieuwsgierige reizigers juichten het bruidspaar toe waarna het bruidspaar in stapte op weg naar Maartensijk gingen. Hier voltrok wethouder Udo het huwelijk tussen beide. Hierna was er nog genoeg tijd om te wandelen op het perron in een stralend zonnetje.
Om half 12 gaf de treingeleider, met het verse bruidspaar in de trein, het teken te vertrekken naar Utrecht waar het huwelijk kerkelijk te worden ingezegend.
Bij aankomst op Utrecht C.S. speelde een muziekkorps het 'lang zal ze leven'.


Nennetje van den Hazel en Aart Advocaat op 24 april 1930



In Maartensdijk stopt tegenwoordig geen trein meer, maar reizigers kunnen uitstappen in Bilthoven en de reis per bus vervolgen met lijn 58 richting Hilversum. Uitstappen kan ook in Hollandsche Rading en de reis per bus vervolgen met lijn 58 richting Zeist.

De allereeste bus tussen Utrecht, een grote conccurent voor het spoor, deed dienst vanaf 1924.



De OV-chipkaart is de nieuwe manier van reizen en betalen in het openbaar vervoer in Nederland. Het is een kaart, even groot als een bankpas, waarmee elektronisch betaalt kan worden in tram, trein, bus en metro. Treinkaartjes en strippenkaarten zijn nu ook hier in Maartensdijk niet meer nodig. Opladen van de OV-chipkaart kan op de stations Bilthoven, Hollandsche Rading en bij de Primera op Winkelcentrum Maertensplein. De reis plannen kan via 9292ov.nl.



In de nacht van 30 september en 1 oktober 2010 zijn twee korte spoorstaven vervangen net ten zuiden van de overweg.


Aannemer van de Berg uit Nijmegen heeft in 2010 een nieuwe weg naar het onderstation pal langs het spoor aangelegd en hekken geplaatst welke beginnen bij de Dorpsweg t/m het onderstation. Bij opgraving kwamen er nog twee stukken rails van het voormalige goederenemplacement te voorschijn. Deze klus zou ongeveer 14 dagen duren, maar doordat ProRail het oorspronkelijke goederenperron hiervoor wilde afbreken en daar geen vergunning voor is verleent is gelukkig de oprit die vroeger diende voor de goederen afhandeling bespaard gebleven.


Grondvoorbereidingen (09-03-2010)




Gevonden rails van het voormalige emplacement! (10-03-2010)


Waar vroeger het goederenspoor liep komt nu een weg tbv onderhoudwerkzaamheden aan het onderstation (11-03-2010)

Meer foto's van de werkzaamheden zijn hier te zien.


Attentie
Ik vraag nooit om donaties van mijn bezoekers en ook wordt er geen mogelijkheid geboden om een banner te plaatsen, maar er is iets wat ik toch graag onder de aandacht wil brengen; Mabel uit Maartensdijk is nog heel jong, maar ze heeft een auto-immuunziekte. Als u een goed hart heeft en Mabel en familie een warm hart wil toereiken, laat dan een bericht achter in het gastenboek op www.helpmabel.com of nog beter; maak vandaag nog een donatie over aan Stichting Help Mabel! Bedankt!


Leuk om te melden is dat als inspiratie voor een nieuwbouwproject aan Drakensteyn/Prinsenlaan/Prinsessenlaan/Prinses Amalialaan te Maartensdijk, een steenworp van mijn huis vandaan, is gekozen voor de gotische boog als ontwerp.


Nieuwbouw aan de Prinsessenlaan in de vorm van een gotische boog

Nieuwbouw aan Prinsenlaan (2 - 6) in de vorm van een gotische boog


Schil contrast tussen de nieuwbouw en het oude gemaal aan de Prinsenlaan 6A te Maartensdijk.

Meer foto's van de nieuwbouw zijn hier te zien. Klik hier voor de flyer over Plan Opgetogen uitgegeven door Woonstichting SSW.